Vajalikud vahendid: pildid, millel on ühe elukutse esindaja ja töö tegemiseks valikud tööriistad. Näiteks: kokk ja pott, kulp, nuga; õpetaja ja tahvel, raamat, arvuti; ehitaja ja kraana, haamer, kellu; jalgpallur ja jalgpall, jalgpallivärav; laulja ja mikrofon, noodid; kunstnik ja värvid, molbert; juuksur ja käärid, kamm, peegel jne.

Tööjuhis õpetajale:

  • Näidake ja nimetage elukutseid ning neile vajalikke töövahendeid.
  • Mängige mängu „Mõista, mõista, kes ma olen?”

Jagage lapsed kolme või nelja rühma ja andke igale rühmale ühe elukutse pilt. Rühm lepib kokku, kuidas elukutse esindajat jäljendada, ja valib juhtmängija, kes selle ette näitab, ning teised rühmad proovivad ära arvata. Julgustage lapsi küsimusi esitama, näiteks “Kas sa oled laulja?” jne. Matkijad jaatavad või eitavad, kuni elukutse on ära arvatud. Elukutsed võivad olla seotud kooli/lasteaia, vanemate tööga jne.

Vajalikud vahendid: asjad või pildid, millel on taldrik, tass, kauss, lusikas, kahvel, nuga, pott, kulp

Tööjuhis õpetajale:

  • Näidake lastele lauanõude pilte ja tutvustage sõnavara.

Vajalikud vahendid: asjad või pildid, millel on õun, pirn, ploom, kirss, arbuus, porgand, kartul, kapsas, peet, sibul, baklažaan, kurk, tomat, hernes, paprika, mais

Tööjuhis õpetajale:

  • Näidake lastele puu- ja köögiviljade pilte ning tutvustage sõnavara.
  • Paluge lastel välja valida neile meeldivate puu- ja köögiviljade pildid.
  • Paluge lastel rühmitada puu- ja köögiviljad kasvukoha järgi.
  • Mäng „Mis värvi on?”

Näidake lastele värvikaarti ning paluge neil leida puu- ja köögiviljad, mis on seda värvi. Näiteks: kollane – “Õun on kollane, ploom on kollane, pirn on kollane, porgand on kollane, kartul on kollane” jne.

Vajalikud vahendid: nukuriided või pildid, millel on kleit, seelik, püksid, T-särk, jope, kampsun, pluus, teksad, botased, kummikud, sandaalid, tüdrukute kingad, poiste kingad

Tööjuhis õpetajale:

  • Näidake lastele riiete ja jalanõude pilte ning tutvustage sõnavara.
  • Paluge lastel valida pildid riietest ja jalanõudest, mida nad täna kannavad.
  • Paluge lastel riideid ja jalanõusid nimetada koos värvuse või mustriga.
  • Mängige mängu „Kes on kadunud?”.

Lapsed istuvad ringis ja õpetaja hakkab riietuse järgi iseloomustama üht last. Lapsed kuulavad ja jälgivad üksteist ning arvavad, kellest õpetaja räägib. Näiteks: “On kadunud laps, kellel on täna seljas valge T-särk ja sinised püksid. Sellel lapsel on jalas triibulised sokid ja rohelised sandaalid.”

Vajalikud vahendid: pildid, millel on lapsed jooksmas, liivakastis mängimas, ujumas, palli mängimas, lilli korjamas, raamatut lugemas, arvuti taga mängimas, joonistamas, lugemas, rattaga sõitmas

Tööjuhis õpetajale:

  • Näidake lastele pilte ja esitage küsimus: „Kas sinule meeldib ujuda, mängida, palli mängida?” Harjutage täislausega vastamist: “Mulle meeldib liivakastis mängida!” jne.
  • Mängige mängu „Hakkame kõik”.

Lapsed jalutavad läbisegi ruumis ringi. Esimene laps astub kokkulepitud toolile ja hõikab ühe tegevuse, öeldes: „Hakkame kõik palli mängima!” Lapsed vastavad kooris: „Jaa, hakkame kõik palli mängima!” ja imiteerivad palli mängimist. Mängitakse, kuni keegi hüüab välja järgmise tegevuse, millele rühm reageerib samuti: „Jaa, hakkame kõik…”

Kindla sõnavara õppimiseks ja kordamiseks võite tegevuse väljapakkujale näidata pilti mingi tegevusega. Kui mäng läheb liiga kaootiliseks, pakkuge järgmiseks mõnd rahulikuma tempoga tegevust.

Vajalikud vahendid: pildid, millel on valgusfoor, auto, buss, rong, laev, jalgratas, mootorratas, lennuk, lapsevanker

Tööjuhis õpetajale:

Tekstid tutvustavad transpordivahendeid. Näidake lastele erinevate transpordivahendite pilte ja tutvustage sõnavara. Valige sobiv tekst ja kuulake seda lausete kaupa. Andke lastele ülesanne kuulata transpordivahendite nimetusi ja neid piltidel näidata. Mõne iseloomustuse juures on ka valesid asju. Paluge lastel tähelepanelikult kuulata ja need üles leida.

  • Paluge lastel kuulata, kes millega sõidavad.
  • Mängige mängu „Mina sõidan!”.

Tehke rinnasildid, millel on transpordivahend ja selle nimetus. Iga laps valib endale sildi ja kinnitab rinda. Lapsed „sõidavad” mööda ruumi ringi, õpetaja märguande peale otsitakse endale paariline, kellelt küsitakse:

  • Tere! Millega sa sõidad?
  • Mina sõidan autoga. Millega sina sõidad?
  • Mina sõidan rongiga.

Sildid on lastel rinnas terve päeva jooksul.

Vajalikud vahendid: pildid, millele on kirjutatud nädalapäevad: esmaspäev, teisipäev, kolmapäev, neljapäev ja reede on sinised, laupäev ja pühapäev punased

Tööjuhis õpetajale:

  • Näidake lastele nädalapäevade silte, nimetage need ja tutvustage sõnavara.
  • Paluge lastel korrata nädalapäevi ja näidata sõnasilte.
  • Arutlege ja näidake, missugune päev on täna.
  • Mäng „Nädal”

Lapsed seisavad ringis ja õpetaja nimetab nädalapäeva, millest lugemist alustatakse. Esimene laps ütleb nädalapäeva ja viskab palli järgmisele lapsele, kes ütleb sellele järgneva nädalapäeva ja viskab palli kolmandale lapsele. Vahepeal ütleb õpetaja “Stopp!” ja nimetab uue päeva, millest lugemist alustatakse. Mäng kestab seni, kuni kõik lapsed on saanud mõne päeva nimetada.

Vajalikud vahendid: pildid, millel on hommik, päev, õhtu ja öö

Tööjuhis õpetajale:

  • Näidake lastele pilte päevaosadest: hommik, päev, õhtu, öö, ja tutvustage sõnavara.
  • Öelge sõnu ja fraase, kus kasutate päevaosade nimetusi, ning andke lastele ülesanne kuulata päevaosade nimetusi ja neid piltidel näidata.
  • Mäng „Päev ja öö”

Üks mängijatest on öökull ja teised hiired. Kui õpetaja või juhtmängija ütleb „Päev”, siis kõik hiired sibavad ringi: otsivad toitu, söövad, pesevad end, mängivad. Kui öeldakse „Öö”, siis hiired tarduvad ja öökull lendab oma pesast välja süüa otsima. Öökull saab söögiks hiire, kes ei suuda ilma liigutamata olla. Öökull lendab hiire juurde ja ütleb: „Ma söön su ära!” Öökull võtab hiire kaasa ja temast saab samuti öökull. Mäng jätkub, kuni kõik hiired on püütud. Viimane hiir on uus öökull.

Vajalikud vahendid: pildid, millel on käterätik, seep, šampoon, kamm, juuksehari

Tööjuhis õpetajale:

  • Näidake lastele pilte, nimetage nendel kujutatud asju ja küsige, milleks neid kasutatakse, näiteks seep – “Seebiga pesen käsi”, ”Seebiga pesen jalgu” jne.
  • Mäng „Hommikul, päeval, õhtul!”

Õpetaja nimetab ühe päevaosa ja lapsed näitavad, mida nad siis teevad, näiteks “Hommikul ärkan, pesen nägu, pesen käsi, pesen hambaid. Kuivatan nägu, kuivatan käsi”.

Vajalikud vahendid: pildid, millel on poiss ja tüdruk, üks on heledapäine ja siniste silmadega, teine tumedapäine ja pruunide silmadega.

Tööjuhis õpetajale:

  • Nimetage ja näidake kehaosi.
  • Iseloomustage lapsi silmade värvi, juuste värvi ja pikkuse järgi.
  • Mäng „Kui päike paistab!”

Mängujuht on õpetaja, kes ütleb: „Kui päike paistab, ei taha ta näha laste silmi!ˮ Lapsed katavad silmad kätega. Mängujuht: „Kui päike paistab, ei taha ta näha laste kõrvu!ˮ Kaetakse kõrvad. Edasi nimetatakse eri kehaosi, mida päike ei soovi näha.